Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

My w metropolii. Wspólna przestrzeń nie może być wielkim reklamowym śmietnikiem

Maciej Pietrzak
Artystyczna instalacja - "Gdański Wachlarz Możliwości" ma zasłaniać samowolnie stawiane reklamy.
Artystyczna instalacja - "Gdański Wachlarz Możliwości" ma zasłaniać samowolnie stawiane reklamy. K.Misztal
Gminy zrzeszone w Gdańskim Obszarze Metropolitalnym chcą wypracować wspólne metody walki z reklamami szpecącymi przestrzeń publiczną.

W ostatnim czasie spektakularnym przykładem takich działań było stworzenie artystycznej instalacji - "Gdański Wachlarz Możliwości", która ma zasłaniać samowolnie stawiane reklamy.

Akcja odniosła sukces już przy pierwszej "interwencji". Wielki billboard, który widniał na granicy Sopotu i Gdańska na rogu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego, po postawieniu przed nim "Wachlarza" został w ubiegłym tygodniu zdemontowany.

Instalacja, warta 31 tys. złotych, powstała przy współpracy z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Co ważne, "Wachlarz" jest konstrukcją mobilną, można ja przewozić i ustawiać w ciągle nowych miejscach, będzie więc mógł pełnić swoją funkcję wszędzie tam, gdzie reklamy, często umieszczane dzięki wykorzystywaniu luk w prawie, szpecą przestrzeń miasta.

Takich przypadków w samym Gdańsku jest niestety wiele. Wymienić można chociażby ruinę starej zajezdni tramwajowej w Oliwie. Oblepione reklamami jest skrzyżowanie ulic Grunwaldzkiej i Miszewskiego. Również przy okazji trwającej rewitalizacji ulicy Wajdeloty na Dolnym Wrzeszczu pojawił się ten problem. Na szczęście sklepowe reklamy szpecące rondo na tej odnowionej ulicy zostały już usunięte.

Gniew na reklamy
Gdańsk jest pionierem w walce z reklamowym "zaśmiecaniem" przestrzeni publicznej. Teraz chce się podzielić swoim doświadczeniem z mniejszymi gminami metropolii, których ten problem również dotyka.

Na przykład w Gniewie wyzwaniem jest oszpecona zabytkowa starówka. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wprowadzono zapisy dotyczące instalowania nośników reklamowych, a Rada Miasta podjęła w 2008 roku uchwałę określającą wzory nośników reklamowych na terenie miasta i zasady ich lokalizacji. Ale same akty prawne to nie wszystko.

- Tylko nieliczni właściciele dostosowali szyldy do obowiązujących przepisów. Obecnie szyldy i reklamy w swoich kształtach i w barwach oraz zastosowanych materiałach wprowadzają niebywały chaos w wyglądzie miasta - potwierdza Wiesława Tomaszewska z Urzędu Miasta i Gminy Gniew.

Samowola reklamowa to bolączka również gmin wiejskich - billboardy stawiane bez kontroli są często nie tylko szpetne, ale dodatkowo stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Często ograniczają widoczność i przysłaniają znaki drogowe.

Dotychczasowe regulacje prawne są niewystarczające, a ich egzekucja jest nieskuteczna - zgodnie podkreślają samorządowcy.
Prawo niespecjalnie pomaga im walczyć z reklamowym chaosem. Stąd idea wspólnych działań w ramach obszaru metropolitalnego. Problem stanowią zwłaszcza reklamy stawiane na prywatnych gruntach.

Regulacja estetyki
Problemem zajęła się ostatnio Komisja ds. Infrastruktury i Środowiska GOM. Jak ów problem rozwiązywać, skoro postępowania administracyjne rozciągają się często na wiele miesięcy? Komisja zwróciła uwagę na wartość systemowego rozwiązania, jakim jest Koncepcja Regulacji Estetyki Miasta (KREM), opracowana w Gdańsku.
Wyznacza ona chociażby maksymalną powierzchnię wolnostojących nośników reklamowych oraz szyldów (odpowiednio 18 i 3 m2) i zakazuje ich umieszczania na ścianach z oknami. Tylko w specjalnie wyodrębnionych miejscach, wedle studium, można dopuszczać ekspozycje reklamowe ze zmiennym oświetleniem (czyli ekrany).

- Na przełomie listopada i grudnia będziemy organizować warsztaty na ten temat. Zgłosiły się już osoby z wielu gmin. Elementem spotkań będą rekomendacje do planów miejscowych. Chcemy na te warsztaty zaprosić także ekspertów z całej Polski - informuje Sławina Klawiter, koordynator projektów w GOM.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto