Przekop Mierzei Wiślanej: Zbudują drogę wodną do portu w Elblągu. Firma już wybrana
– Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski. – Opiewa ona na 574 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą planujemy na początku przyszłego roku, po formalnym zakończeniu procedury przetargowej, rozstrzygnięciu ewentualnych odwołań.
Zaznaczmy, plan II etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany zakłada hydrotechniczną przebudowę koryta rzeki Elbląg, łączącej port w Elblągu i Zalew Wiślany. Jej brzegi mają być umocnione i zyskać zabezpieczenie przeciwpowodziowe. Będzie to wstęp do jej pogłębienia (na III etapie inwestycji) do poziomu umożliwiającego żeglugę jednostek o zanurzeniu do 5 metrów. To łącznie 11 km.
W czasie inwestycji zostanie również wybudowany most zwodzony w miejscowości Nowakowo, wraz z nowym układem komunikacyjnym. Obiekt ten zastąpi obecną przeprawę promową, dość mocno utrudniającą żeglugę.
Dyrektor Piotrzkowski dodał, że w II etapie powstaną, niejako przy okazji, przystanie dla turystyki wodnej przy brzegach rzeki, a na lądzie elementy szlaków pieszo-rowerowych.
Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury oraz dyrektor UM w Gdyni zapewnili też, że modernizacja rzeki Elbląg „dotrze” do samego podejścia do portu w Elblągu (wcześniej były co do tego wątpliwości).
– Wydłużyliśmy odcinek rzeki Elbląg, który będzie poddany modernizacji, o 2 km w stosunku do pierwszych założeń. Zapewnimy bezpośredni dostęp do portu, ta droga będzie wykonana w 100 proc. – mówił Wiesław Piotrzkowski.
Będzie przebudowa portu w Elblągu?
Nie zabrakło politycznych odniesień w kwestii modernizacji samego elbląskiego portu. Warto bowiem zaznaczyć, że obecnie ten główny beneficjent całej inwestycji nie byłby w stanie przyjąć statków, dla których przygotowywana jest droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Samorząd miasta, który jest właścicielem portu, podkreśla jednak, że bez rządowego wsparcia (np. powstającego funduszu Małe Porty) obiektu nie będzie w stanie przebudować.
– Modernizacja portu w Elblągu, będącego własnością samorządu, jest osobną kwestią w całym tym przedsięwzięciu – podkreśla wiceminister Gróbarczyk.
– Rząd zrobi wszystko, by zapewnić dostęp do tego portu. To będzie życiowa szansa dla Elbląga. Sądzę, że prezydent tego miasta i marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, a przypomnę że w obu samorządach rządzi koalicja PO i PSL, powinni mocno zaangażować się w inwestycję w port, który będzie przecież przynosił ogromne dochody.
Przekop Mierzei Wiślanej – etapy
Zaznaczmy, budowa szlaku żeglugowego z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany została podzielona na trzy etapy:
- pierwszym jest budowa przekopu mierzei,
- drugim udrożnienie rzeki Elbląg,
- a trzecim, kończącym inwestycję, będzie budowa torów wodnych na Zalewie Wiślanym.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ocenił, że budowa głównego elementu nowego szlaku żeglugowego, czyli przekopu Mierzei Wiślanej jest obecnie zaawansowana w 40 proc. (realizują ją wspólnie Budimex z belgijskim NDI). Dodał, że obecny budżet inwestycji na poziomie 2 mld zł, której koszty w ostatnim roku gwałtownie wzrosły (z 880 mln zł), jest wystarczający do dokończenia prac.
– Przetarg na II etap budowy szlaku żeglugowego przyniósł wręcz oszczędności. Wybrana oferta jest o 40 proc. niższa od zakładanych przez nas wcześniej kosztów – podkreślał Marek Gróbarczyk.
Zaznaczmy, nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, z pominięciem naturalnego przejścia między tymi akwenami (Cieśnina Pilawska jest kontrolowana przez Rosję), ma zapewnić rozwój żeglugi towarowej i turystycznej w polskich, nadzalewowych portach, w tym w największym, w Elblągu. Statki mają popłynąć szlakiem w roku 2022.
– Rząd PiS dotrzymuje słowa i tak będzie w przypadku nowej drogi wodnej, której kanał przez Mierzeję Wiślaną jest częścią – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – To strategiczna inwestycja dla polskiej gospodarki morskiej. Pandemia jej nie zatrzyma, podobnie jak wszystkich, realizowanych obecnie w Polsce budów. Realizując inwestycje drogowe, kolejowe i morskie chronimy miliony miejsc pracy. Polska nie stoi odwrócona plecami do morza, co miało miejsce w czasie rządów naszych poprzedników.
WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ
Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:
O biznesie i dla biznesu
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?