Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Aktywizacja Żuław - wywiad z pełnomocnikiem Marszałka ds. aktywizacji Żuław i Zalewu Wiślanego Zbigniewem Ptakiem

Jagoda Bilicka
Jagoda Bilicka
mat.prasowe

Rozmawiamy ze Zbigniewem Ptakiem, pełnomocnikiem marszałka Mieczysława Struka ds. aktywizacji gospodarczej Żuław i Zalewu Wiślanego, członkiem Parlamentarnego zespołu ds. Rozwoju Dróg Wodnych.

Kwestią rozwoju turystyki żeglarskiej i dróg wodnych zajmował się pan w Urzędzie Marszałkowskim już wcześniej.
Tak to prawda. W czasie mojej pracy w Urzędzie Marszałkowskim powstała „Pętla Żuławska”. Odwiedza ją wielu turystów, żeglarzy. Nasze lokalne samorządy na pewno na tym zyskały, to jest bez wątpienia atut Pomorza i regionu.

Red. Tomasz Chudzyński: Jak funkcjonują porty i mariny, które powstały sześć lat temu?
Zbigniew Ptak: Bardzo dobrze. Projekt doskonale się sprawdza, istnieje wręcz potrzeba jego rozbudowy. Wkrótce rozpocznie się drugi etap budowy Pętli Żuławskiej. Przypomnę, że w poprzedniej kadencji rady powiatu nowodworskiego, po przedstawionych argumentacjach, marszałek województwa uznał zasadność otwarcia Nowego Dworu Gdańskiego na dostępność wodną i podpisał z starostwem porozumienie w sprawie dofinansowania remontów mostów: obrotowego, kolejowego w Rybinie oraz drogowych nad Tugą w Żelichowie i Tujsku a także remontu ściany starostwa powiatowego z pomostem, co aktualnie w wkracza w fazę realizacji. Uważam, że porty i mariny Pętli powinny stanowić pewną całość: Delta Wisły, Zatoka Gdańska, Zalew Wiślany a także Pojezierze Ostródzko-Iławskie. Winien to być jeden kompleksowy produkt, fachowo „sprzedany”.

T.Ch. Teraz spektrum zadań jest szersze – za sprawą tras wodnych E-70, E-40, ale też przejścia granicznego, regionalizmu, gazyfikacji mierzei czy rozwoju kolei wąskotorowej. Nie ma pan wrażenia, że temat szlaku E70, którego Pomorze ma być częścią, „przyschł”?
Z.P. Nie. Polska podpisała konwencję AGN, w której zobowiązuje się do włączenia naszych rzek, w tym pomorskiego odcinka Wisły, do europejskiego systemu transportowych szlaków śródlądowych. Powstała wstępna baza wiedzy, na temat tego, jak pozyskiwać finansowe wsparcie na tego typu projekty. Przypomnę, że np. szlakiem pogłębionej Wisły czy Szkarpawy można będzie wywozić znaczną część kontenerów z gdańskiego portu. Jest od niedawna trasa S7, ale warto zaznaczyć, że śródlądowa barka zabiera jednorazowo kilkadziesiąt kontenerów, a pojazd ciężarowy zaledwie jeden.

T.Ch. Kiedy Pomorze zyska na swoim terytorium przejście graniczne? Jego utworzenie było rozważane na Mierzei Wiślanej, jeszcze przed Euro 2012 i wprowadzeniem małego ruchu granicznego.
Z.P. Przejście graniczne z Obwodem Kaliningradzkim jest potrzebne Pomorzu. Rosjanie z Obwodu chętnie odwiedzają nasz region, pobudzając turystykę. Wspomniał pan o małym ruchu granicznym, który jest zawieszony. Na razie wokół przejścia granicznego na Mierzei Wiślanej nie ma zbyt dobrego klimatu politycznego. Wierzę jednak, że to się zmieni.
T.Ch. Nasi sąsiedzi z Kaliningradu też nie zrobili nic, by przejście powstało. Po rosyjskiej stronie mierzei nie ma drogi prowadzącej do granicy.
Z.P. Rosjanie przez najbliższe lata pewnie nic nie zrobią w kierunku połączenia granicznego na mierzei. To nie musi jednak oznaczać, że za jakiś czas nie będą chcieli do tego wrócić. Spójrzmy na Pętlę Żuławską - ten projekt „przebijał się” około 12 lat. Na początku, gdy mówiłem o rozwoju śródlądowych szlaków żeglarskich w tej części Pomorza, wielu samorządowców wykazywało „dużą cierpliwość” na moje argumenty. Dziś na Pętlę Żuławską przypływają setki jachtów z turystami. W przyszłym roku minie 10 lat od czasu rozpoczęcia projektu śródlądowych szlaków transportowych w Polsce - E70 i E40. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zainicjował prace studialne w tym zakresie, a dziś mówi się o nich w Senacie, przygotowywane są analizy ekonomiczne dotyczące ich wykorzystania, powołano ministerstwo zajmujące się transportem śródlądowym. Po prostu trzeba wykonać pierwszy krok, planować, argumentować. Tak może być i z przejściem granicznym na Mierzei Wiślanej.
Gazyfikacja Mierzei Wiślanej W tej sprawie mamy już konkretny etap. To jedyny region Pomorza, który w całości nie ma dostępu do linii gazu ziemnego. Trzeba wesprzeć lokalne samorządy w tej sprawie zwłaszcza, że w tym żyjącym z turystyki regionie, czysty, ekologiczny opał ma olbrzymie znaczenie, m.in. dla rozwoju usług sanatoryjnych, zdrowotnych.


T.Ch. Czy kolej wąskotorowa doczeka się modernizacji ?

Z.P. W ubiegłym roku, kiedy byłem starostą, z inicjatywy marszałka Mieczysława Struka odbyło się w nowodworskim starostwie spotkanie. Podpisany został wówczas List intencyjny z włodarzami gmin z terenu powiatu w celu podjęcia prac koncepcyjnych mających na celu modernizację kolejki dojazdowej a szczególnie torowiska co umożliwiłoby w przyszłości połączenia Mierzei Wiślanej z Nowy Dworem Gdańskim np. nowoczesnym, wąskotorowym szynobusem. Zapewne w przyszłości winno nastąpić połączenie szybką kolejką Gdańska z Elblągiem przez Żuławy. Hitem Pomorza jest zrealizowana przez władze samorządowe województwa pomorskiego Pomorska Kolej Metropolitalna. Dlaczego więc takiej inicjatywy nie oczekiwać na Żuławach? Zdaję sobie sprawę, że to kwestia przyszłości. Kiedyś prezydent USA John Fitzgerald Kennedy powiedział, że pewnych spraw nie zrealizujemy w 100 dni a może i w 1000 dni być może nawet za naszego życia, ale kiedyś trzeba zrobić pierwszy krok. Więc to zróbmy.
Innym ważnym zadaniem Pomorza jest zorientowanie się na młodych ludzi, zainteresować ich regionami, by młodzież czuła się z nimi związana. Przecież nasze położenie ma idealne warunki do turystyki wodnej, potrzebne będą kadry do pracy w tym sektorze. Gdzie indziej kultywowana np. tradycja nauki języka kaszubskiego, co jest świetne. Dlaczego na Żuławach np. nie poświęcić części lekcji na naukę regionalnej historii, kultury? Mamy doskonałych autorów w regionie, którzy tworzą fantastyczne książki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rowerem przez Mierzeję Wiślaną. Od przekopu do granicy w Piaskach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krynicamorska.naszemiasto.pl Nasze Miasto