Bez dobrej sieci dróg nie będzie rozwoju Żuław i Mierzei Wiślanej

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Dziennik Bałtycki
Jak podkreśla starosta Jacek Gross, powiat nowodworski jest regionem specyficznym gospodarczo – łączącym turystykę z gospodarką rolną. Mierzeja Wiślana – z gminami Stegna, Sztutowo i Krynica Morska, jest obszarem przede wszystkim turystycznym (wyjąwszy południowe obszary dwóch pierwszych gmin, w których dominuje rolnictwo). Gminy Nowy Dwór Gdański i Ostaszewo to już rejony typowo rolnicze – poza samą stolicą Żuław oczywiście. Wszystkie to obszary mają jednak jedną cechę wspólną – ich rozwój jest niemożliwy bez inwestycji drogowych.

A inwestycje te leżą w większości po stronie władz powiatowych. - Planując remonty i budowę nowych dróg uzgadniamy te zadania z wszystkimi burmistrzami i wójtami. Dzięki temu żadna z naszych gmin nie jest poszkodowana– podkreśla starosta Jacek Gross.

Modernizacja sieci drogowej nie ogranicza się jednak do uzgodnień pomiędzy władzami samorządowymi. Do budowy dróg, podobnie jak do prowadzenia wojny, co zauważył już Napoleon, potrzeba trzech rzeczy: „po pierwsze – pieniędzy, po drugie – pieniędzy i po trzecie… pieniędzy”.

- Zdecydowana większość tego typu inwestycji jest współfinansowana przez Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, dawny Fundusz Dróg Samorządowych. Fundusz zabezpiecza zazwyczaj 50 proc. potrzebnej kwoty. Druga połowa finansowana jest przez gminy i powiat. Robimy to solidarnie – każdy daje po 25 proc. – mówi włodarz.
Szczególną uwagę władze powiatu poświęcają gminie Ostaszewo. - Gmina ta jeśli chodzi o drogi powiatowe na tle pozostałej części naszego regionu wygląda dobrze. Zabiegamy razem z wójtem zwłaszcza o te inwestycje, które umożliwiają dojazd mieszkańców do Gdańska, Nowego Dworu Gdańskiego oraz do Elbląga – podkreśla starosta nowodworski.

Ostatnią planowaną w Ostaszewie inwestycją drogową jest remont odcinka szosy w okolicy miejscowości Jeziernik. – Wniosek w tej sprawie złożyliśmy niedawno do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – mówi Jacek Gross.

Poza tym Funduszem jest wiele innych programów, z których można skorzystać budując lub modernizując drogi.
- W ramach jednego z nich robimy sztandarową inwestycję dla naszego powiatu – drogę Struża (od mostu na Wiśle) aż do Mikoszewa. Trasa ta stanowi główny ciąg przerzutowy materiałów budowlanych na budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Budowa tej drogi jest najpilniejszą inwestycją komunikacyjną w naszym powiecie, gdyż stan dotychczasowej drogi, zniszczonej przez TIR-y jest bardzo zły i będzie nadal się pogarszał, gdyż budowa przekopu trwa i materiały drogą lądową wciąż tam docierają – mówi starosta, i dodaje: - Obecnie jest wykonywane pierwsze opracowanie projektowe tej inwestycji – program funkcjonalno-użytkowy.

Poza tą drogą władze powiatowe realizują obecnie cztery inne trasy, a także składają wnioski o dofinansowanie czterech kolejnych dróg – poza wspomnianym już wyżej Ostaszewem, wnioski dotyczą odcinka drogi w Nowym Dworze Gdańskim, odcinka drogi w gminie Sztutowo oraz odcinka drogi w gminie Stegna. W Krynicy Morskiej inwestycje przy drogach powiatowych, jak zaznacza starosta Jacek Gross, nie są realizowane, gdyż tego rodzaju dróg tam nie ma.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin
Nie tylko drogi, ale ważna jest też komunikacja, żeby nie tylko było jak dojechać, ale i czym. Niestety powiat nowodworski kuleje w tej kwestii. Połączeń autobusowych jest jak na lekarstwo i nikt nie chce z tym nic zrobić. PKS Elbląg tnie połączenia, a co roku co najmniej dwie podwyżki wprowadza. Czy naprawdę chcecie, żeby wszyscy przesiedli się do samochodu? Kolej już nie istnieje od lat, jest tylko PKS który jest monopolistą na tym terenie. Do Sztutowa kursuje także PKS Gdańsk, który jest konkurencyjny cenowo, ale nie chce wejść do Nowego Dworu, oficjalnie tłumacząc to tym, że nie mieliby szans, a prawda jest taka, że zwyczajnie PKS Elbląg by zrobił wszystko, by ich nie dopuścić do tego.

Ciekaw jestem też, na jakim etapie jest "budowa" drogi rowerowej Lubieszewo - Stawiec, którą obiecywał Pan burmistrz?
Dodaj ogłoszenie