Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Niedługo rozpocznie się ostatni etap inwestycji

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Fot.mat.prasowe NDI/BESIX
Prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i dalej z Elblągiem nie tracą tempa. Najbardziej zaawansowany, bo zrealizowany już w 80 proc., jest pierwszy etap inwestycji - przekop Mierzei Wiślanej.

Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, obecnie dwie z trzech części inwestycji są w trakcie realizacji - część pierwsza, obejmująca całość prac na Mierzei Wiślanej wraz z budową sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym (przypominamy, ta najmłodsza polska wyspa nazywa się od zeszłego roku Wyspą Estyjską, od średniowiecznej nazwy Zalewu, który określano wówczas jako Morze Estów) oraz część druga, czyli obudowa rzeki Elbląg wraz z budową mostu w podmiejskim Nowakowie. W ramach trzeciej, ostatniej części działania planowane jest pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. W toku jest już pierwszy z dwóch zaplanowanych w tym celu przetargów.

- Na Mierzei Wiślanej zakończono część robót w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej, trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego. Bliskie ukończenia jest też pogrążanie ścianek szczelnych sztucznej wyspy. W samym kanale żeglugowym i śluzie montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Gotowy jest także budynek Kapitanatu Nowy Świat. Planowane zakończenie tej części to trzeci kwartał 2022 roku - mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.

Jak informuje rzecznik, na rzece Elbląg, w ramach drugiej części inwestycji, również trwają intensywne prace. Prowadzone są roboty związane ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do mostu, który powstanie w Nowakowie. Przygotowane są drogi technologiczne, trwa już obudowywanie nowego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg za pomocą ścianek szczelnych. Umowa na to zadanie została podpisana 20 kwietnia tego roku, a czas jego realizacji wynosi dwa lata.

Przed Urzędem Morskim w Gdyni stoi teraz trzeci, końcowy etap inwestycji. Jest to budowa toru wodnego wraz z oznakowaniem nawigacyjnym. Odcinek toru objęty najbliższym, ogłoszonym w tym miesiącu przetargiem, ma ok. 8,2 km na Zalewie Wiślanym. Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na wykonanie zadania, lecz powinien zakończyć je nie później niż do 28 lutego 2023 roku. Przetarg na dalszą część toru wodnego zostanie ogłoszony przez Urząd Morski w pierwszym kwartale przyszłego roku.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krynicamorska.naszemiasto.pl Nasze Miasto