Działania mają na celu propagowanie bezpieczeństwa zarówno wśród motocyklistów, jak i w stosunku do nich. Z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2019 roku zarejestrowano 84 852 sztuk motocykli, co daje wzrost o 12,1%, a motorowerów zarejestrowano 28 798 sztuk, co daje wzrost o 13,1%.
Jednoślad to nie tylko motocykl czy motorower, ale również rower. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że jazda na rowerze może pozytywnie wpłynąć na ich zdrowie, jak również na mobilność. Posiadanie roweru stało się atrakcyjne, opłacalne oraz wygodne w poruszaniu się nie tylko w formie rekreacyjnej. Rower jest też coraz częściej wykorzystywany jako środek transportu do pracy. Szacuje się, że w Polsce sprzedaje się rocznie około miliona sztuk rowerów i co roku ta liczba rośnie.
Rosnąca liczba jednośladów na drogach wpływa na wzrost wydarzeń drogowych z ich udziałem. Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych jest nadmierna prędkość, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Policjanci przypominają, że użytkownik jednośladu w zderzeniu z innym pojazdem jest narażony na znaczne niebezpieczeństwo utraty zdrowia czy życia. Z tego powodu podczas trwania akcji funkcjonariusze będą promować bezpieczne zachowanie na drodze.
Do obowiązkowego wyposażenia roweru należy:
- z przodu w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające);
- z tyłu – w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające);
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Kask i kamizelka odblaskowa nie są obowiązkowe, jednak należy pamiętać, że kask chroni naszą głowę, a kamizelka zwiększa naszą widoczność.
Do obowiązkowego wyposażenia motocykla należą:
- prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz drogomierz;
- co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu;
- sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, o poziomie dźwięku mierzonym podczas postoju pojazdu z odległości 3 m nie mniejszym niż 87dB;
- błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony;
- urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane;
- tłumik wydechu (poziom hałasu dla motocykla z silnikiem o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125cm3 nie może przekraczać 94 dB, a dla motocykli z silnikiem o większej pojemności – 96dB);
- dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło, a drugi – co najmniej tylne koło;
- ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowanie do maksymalnej prędkości pojazdu, ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia. pojazdu
Kierujący motocyklem czy motorowerem nie jest chroniony karoserią samochodu, pasami bezpieczeństwa czy poduszką powietrzną. W czasie upadku czy zdarzenia drogowego ochrania go odzież przeznaczona do jazdy motocyklem, w tym właściwe buty i rękawice a także obowiązkowy kask.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?