Mierzeja Wiślana. Minister Gróbarczyk w Elblągu - przekop w Nowym Świecie

red
Przekop Mierzei ma być zbudowany w Nowym Świecie
Przekop Mierzei ma być zbudowany w Nowym Świecie Urząd Morski w Gdyni
Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował w Elblągu, że przekop Mierzei Wiślanej powstanie w tzw. Nowym Świecie.

Minister Gróbarczyk był gościem sesji elbląskiej Rady Miejskiej. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że liczy na rozpoczęcie budowy przekopu Mierzei Wiślanej już w przyszłym roku, w jego drugiej połowie.

Prace miałyby się rozpocząć od budowy mostów zwodzonych, które będą przebiegać nad kanałem, w ciągu wojewódzkiej trasy nr 501, prowadzącej przez Mierzeję Wiślaną. To jedyna trasa wiodąca do nadmorskich miejscowości turystycznych Mierzei, m.in. Krynicy Morskiej, mająca kluczowe znaczenie dla gospodarki regionu. Dlatego minister Gróbarczyk podkreśla, że inwestycja zostanie zaplanowana tak, by jak najmniej zakłócać ruch na “pięćset jedynce”.

Przekop ma powstać w tzw. Nowym Świecie w gminie Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, w jednym z najwęższych miejsc po polskiej stronie Mierzei Wiślanej. Lokalizacja ta została wybrana jako najkorzystniejsza. Planiści brali pod uwagę m.in. koszty inwestycji, warunki nawigacyjne przyszłej żeglugi, względy ekologiczne. Lokalizacja w Nowym Świecie wygrała z lokalizacjami w Skowronkach, Przebrnie i Piaskach.

Później, w Tolkmicku, odbyło się posiedzenie sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jednym z tematów miało być utworzenie Urzędu Morskiego w Elblągu, który miałby zajmować się m.in. przekopem (obecnie jest tam tylko jednostka terenowa Urzędu Morskiego w Gdyni).

Kanał przez Mierzeję ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. Prace mają się zakończyć do 2022 r. Dzięki przekopowi, Polska ma zyskać drogę żeglugową z Bałtyku na Zalew Wiślany. Przekop ma mieć znaczenie obronne, ma też zapewnić rozwój polskich portów nad Zalewem Wiślanym (Elbląga, Tolkmicka) oraz turystki jachtowej.

Budowie sprzeciwiają się m.in. mieszkańcy Krynicy Morskiej. Ci ostatni obawiają się m.in. zagrożeń dla środowiska, na którym opiera się lokalna turystyka.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Papież i Prymas to komuchy i stręczyciele nachodźców islamskich!!!!!
g
gość
To koniec dla naturalnej przyrody. Nie będzie słodkiej wody dla zwierząt. Zostanie krajobraz sztucznie utworzony. Turyści będą szukać innych miejsc na wypoczynek, gdzie jest prawdziwa natura. To smutne.
M
Młody człowiek
Co w ten rok będą robić? Można by już wyciąć las i połowę przekopac
N
Nm
Kiedyś tam były domy.
Dodaj ogłoszenie