Pierwszy wyznaczony termin Urząd Morski w Gdyni wyznaczył na 7 marca tego roku. Następnie datę przesunięto na kwiecień - najpierw na 15, a następnie na 25. Tuż przed świętami termin ustalono na 8 maja. Powodem takiego postępowania są odwołania, które wpływają do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu zastrzeżenia do specyfikacji zamówienia zgłosił Związek Pracodawców Budownictwa, który zwracał uwagę na kilka istotnych kwestii.
Jedną z nich był termin oddania gotowej inwestycji. Ten określono bowiem na 36 miesięcy. Oprócz “nierealnego” terminu zwracano również uwagę na brak pozwolenia na budowę, przekop ma być budowy na podstawie specustawy.
Kolejne odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło na początku kwietnia. Złożyła je jedna z firm, która wskazywała na „niejasności i brak spójności zmienionego opisu przedmiotu zamówienia”, a także m.in. na “niewyczerpujące” odpowiedzi udzielane przez Urząd Morski w Gdyni.
Do środy 24 kwietnia KIO miała czas, aby rozstrzygnąć tę kwestię. - Z uwagi na odwołanie, które wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej od jednej z firm, termin składania ofert został przesunięty i obecnie to 8 maja 2019 roku. KIO wyznaczyła rozprawę w zakresie tego odwołania na 24 kwietnia - wyjaśniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Urząd Morski podkreśla także, że sama budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest ogromną i skomplikowaną inwestycją. Na razie nie wpłynęły także żadne oferty, ale UM podkreśla, że jest jeszcze sporo czasu do zakończenia postępowania.
Warto podkreślić także, że trwający obecnie przetarg dotyczy pierwszego etapu budowy, który obejmował będzie budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, a także budynki techniczne oraz sztuczna wyspa położona na Zalewie Wiślanym.
Przetarg na budowę drugiego etapu planowany jest na drugi kwartał tego roku.
Z kolei ogłoszenia ostatniego postępowania na trzeci etap robót zostało wstępnie zaplanowane. Ma się ono odbyć około 2 lata.
Dzięki otwarciu ofert można będzie oszacować, jaki koszt będzie miała cała inwestycja. Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej szacowało, że całość wyniesie ok. 880 milionów złotych. Przeciwnicy przekopu podkreślają jednak, że koszt tej inwestycji znacząco wzrośnie.
Inwestycja ma zostać sfinalizowana w 2022 roku.
Kanał żeglugowy ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Kanał żeglugowy, prowadzący przez Mierzeję Wiślaną, ma umożliwić jednostkom o parametrach morskich wpłynięcie do portu w Elblągu. Ma również przyczynić się do rozwoju turystyki jachtowej na całym terenie oraz do zwiększenia towarowego przeładunku w porcie w Elblągu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?