Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy etap drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany i Morze Bałtyckie staje się faktem!

Materiał informacyjny NDI SPÓŁKA AKCYJNA
Przekop Mierzei Wiślanej i wytyczenie nowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to ogromne wyzwanie hydrotechniczne. Aby zrealizować tak dużą i skomplikowaną inwestycję, generalny wykonawca sięgał po rozwiązania unikatowe w skali Polski i Europy. Efekt? Pierwszy, największy etap budowy jest już na ukończeniu!

Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. Ich inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą pierwszej części tej inwestycji zostało konsorcjum NDI/Besix. Budowa nowego Kanału na Mierzei Wiślanej pozwoli przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.

- Zakres naszych prac był szeroki i ambitny. Obejmował budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki i Zalewu, a także nowy układ drogowy z obrotowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Poza tym realizujemy budowę sztucznej wyspy – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Ostatnia prosta

Na części lądowej w większości pozostały do realizacji prace wykończeniowe i testy oraz odbiory. W porcie osłonowym na Zatoce Gdańskiej prowadzone są natomiast ostatnie roboty związane z realizacją falochronu zachodniego i wschodniego.

- Dotąd w budowę zaangażowanych było blisko 3 tys. pracowników. Dzięki ich zaangażowaniu od początku roboty postępowały zgodnie z przyjętym harmonogramem i obecnie zaawansowanie prac dla tego zadania bliskie jest 100 procentom – mówi Mariusz Janczewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix.

Przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej sięgnięto po wiele nowatorskich na skalę światową rozwiązań. Np. w falochrony wmontowano betonowe prefabrykaty typu „x-block plus”, dzięki którym udało się zmniejszyć ilość potrzebnego betonu i zwiększono odporność falochronów na zmiany klimatyczne. Poza tym rozwiązanie to znacząco skróciło czas montażu. Dotąd tego typu prefabrykaty zastosowano tylko na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Przekop Mierzei jest więc drugą budową na świecie, gdzie wykorzystano taką technologię.

Unikatowe mosty

Ale na tym nie koniec unikatowych przedsięwzięć inżynieryjnych. W ramach realizacji tej inwestycji wykonano dwa mosty obrotowe. Dzięki nim ruch statków nie zakłóci ruchu samochodowego nad kanałem żeglugowym. Łączna długość jednego z dwóch mostów na Mierzei Wiślanej (etap pierwszy) to ponad 60 m, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość. Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetrów i wyważone co do kilogramów.

Poza tym realizacja tej inwestycji to także wykonanie śluzy z czterema bramami służącymi do jej zamykania.

- Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów 33,56 ton – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Zarówno ruch bram śluzy i mostów obrotowych, a także tablice zmiennych treści, szlabany czy sygnalizatory będą sterowane z budynku wybudowanego w ramach tej inwestycji Kapitanatu, który znajduje się tuż przy kanale żeglugowym. Obiekt wyposażono w nowoczesny nadrzędny system sterowania, złożony m.in. z monitorów wielogabarytowych dotykowych i paneli awaryjnych, które w momencie ewentualnej usterki pozwolą otworzyć lub zamknąć dany most czy sterować bramami śluzy.

Wyspa jak 16 boisk

Co ważne, aby zachowywać możliwość przepływania statków przez śluzę i cały kanał żeglugowy, konieczne będą prace podczyszczeniowe i refulacyjne na nowym torze wodnym przez Zalew Wiślany, od rzeki Elbląg do kanału przez Mierzeję Wiślaną i rzece Elbląg. Tego typu działania będą się odbywały w ramach trzeciego i czwartego etapu tej inwestycji; zrealizuje je Grupa NDI wraz z Przedsiębiorstwem Robót Czerpalnych i Podwodnych; umowa w tej sprawie już została podpisana. Wydobyty w ten sposób urobek będzie wbudowywany w tzw. sztuczną wyspę, która praktycznie już jest gotowa.

Wyspa Estyjska ma kształt elipsy o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie 4,9 kilometra i powierzchni 180 hektarów. Jest jedną z największych tego typu wysp w Polsce.

Powierzchnia stalowych ścianek szczelnych służących do nadania wyspie kształtu i utrzymania jej wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego Na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg wynosi niemal 112,5 tys. m2, co oznacza, że pokryłyby one prawie 16 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

- Do zasypu grobli łącznie użyte zostanie milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Pojemność całkowita wyspy to 9,2 mln m3 – wskazuje Wojciech Czyżewski z firmy NDI. - Do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Wyspa już stanowi siedlisko dla ptaków oraz roślinności.

Budowa pierwszego etapu tej inwestycji zakończy się we wrześniu tego roku. Wszelkie roboty związane z trzecim etapem NDI musi natomiast ukończyć do maja 2023 roku.

NDI – wykonawca I i III etapu Przekopu Mierzei

Generalnym Wykonawcą pierwszego oraz trzeciego etapu prac budowlanych przy Przekopie Mierzei Wiślanej jest sopocka Grupa NDI (w pierwszym etapie w konsorcjum z belgijską firmą Besix, w trzecim w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Robót Czerpalnych i Podwodnych).

NDI to polska grupa kapitałowa, z ponad 30-letnią historią, skupiająca swoją działalność na rynku budownictwa.
Spółki z Grupy działają dziś praktycznie we wszystkich obszarach budownictwa – realizując projekty infrastrukturalne oraz kubaturowe. Wśród kluczowych projektów zrealizowanych przez spółki z grupy można wymienić rozbudowę Terminala Kontenerowego DCT 2, budowę północnego odcinka Autostrady A1 (Rusocin-Nowe Marzy), budowę części przylotowej Terminala T2 lotniska w Gdańsku, Teatru Szekspirowskiego, przebudowę Centrum Sopotu, Rotundy Banku PKO BP w Warszawie oraz przebudowy i modernizacje licznych linii kolejowych i tramwajowych na terenie całej Polski.

Aktualnie NDI kończy realizację pierwszego odcinka budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, potocznie nazywanego przekopem Mierzei – jednej z najgłośniejszych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Na północy kraju NDI obecna jest także praktycznie we wszystkich portach — zarówno w Gdyni, Gdańsku oraz Szczecinie – przebudowując nabrzeża i budując place składowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto