Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomocy - oszukali mnie!! Poradź się Powiatowego Rzecznika Konsumenta.

Jagoda Bilicka
Reklamacje w sklepach, problemy z zakupami online czy spory z przedsiębiorcami – to tylko niektóre ze spraw, którymi zajmuje się rzecznik praw konsumenta. Kiedy jeszcze warto się do niego zgłosić i w jakiej formie może nam udzielić pomocy? Instytucja rzecznika praw konsumentów funkcjonuje w Polsce od 1999 roku. Organizacyjnie podlega on pod struktury Starostwa Powiatowego.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Nowym Dworze Gdańskim zajmuje się między innymi udzielaniem bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów. Może on również wytaczać powództwa na rzecz konsumenta oraz wstępować za jego zgodą do toczącego się postępowania. Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, czyli takich, które dotyczą zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Lech Kraśniański
Kontakt: Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim
82-100 Nowy Dwór Gdański, ul. gen. Władysława Sikorskiego 23
pokój nr 4 (parter)
tel. (055) 247 36 68 wew. 161
email: [email protected]

przyjmuje w dniach:
wtorek, czwartek, piątek: godz 8:00 - 14:00
środa: godz 9:00 – 11:00

Kiedy warto zgłosić się do rzecznika praw konsumenta?

Sprawy, w związku z którymi interweniuje lub prowadzi poradnictwo Rzecznik Praw Konsumenta, dotyczą przede wszystkim:

– sprzedaży towarów w lokalu firmy – np. odmowa przyjęcia reklamacji, niejasne zapisy gwarancyjne, nieskuteczne usunięcie wad towaru;

– sprzedaży poza lokalem i na odległość – np. wprowadzanie w błąd co do przedmiotu sprzedaży podczas rozmowy telefonicznej, niezrozumiałe umowy, nieprzekazanie kopii dokumentów konsumentowi;

– usług – m.in. telekomunikacyjnych, przewozowych, transportu przesyłek, turystycznych, edukacyjnych, finansowych, deweloperskich, związanych z dostawą mediów, ubezpieczeniowych, zdrowotnych itd. Konsumenci proszą o interwencje w związku z agresywnymi formami reklamy, nieinformowaniem o dodatkowych opłatach i wszystkich warunkach umowy, trudnościami z odstąpieniem od umowy, wysokimi karami umownymi, źle naliczonymi opłatami, brakiem rzetelnych informacji o usługach.

W jaki sposób interweniuje rzecznik praw konsumenta
Rzecznik Praw Konsumentów znany jest przede wszystkim z udzielania bezpłatnych porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. To jednak nie wszystko, co może dla nas zrobić – w razie potrzeby można liczyć na jego interwencję przez wystąpienie do przedsiębiorcy lub wytoczenie powództwa w sądzie.

Rzecznik może wystąpić do przedsiębiorcy z prośbą o wyjaśnienie w związku z niespełnieniem żądań konsumentów, udzielić mu pouczenia lub nakłaniać do ugody. Najczęstszymi powodami takich wystąpień w ostatnich latach były sprawy związane ze sprzedażą odzieży, sprzętu RTV i AGD oraz umowami nawiązywanymi poza lokalem i na odległość.

Jeśli polubowne postępowanie nie przynosi rezultatów, Rzecznik Praw Konsumentów pomaga również w sądzie – przygotowuje pozwy i wytacza powództwa na rzecz konsumentów. Najczęstszą przyczyną interwencji w sądzie są nieuwzględnione reklamacje i gwarancje na towary, a także nienależyte wykonanie usług i niedozwolone postanowienia w umowach.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto