Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej: Droga wodna do Elbląga zostanie zmodernizowana. Przetarg na drugi etap szlaku żeglugowego został rozstrzygnięty

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
materiały prasowe besix/NDI
Firma Budimex zrealizuje II etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Chodzi o zapewnienie swobodnego dostępu do portu w Elblągu dla statków, które będą przechodzić przez przekop Mierzei Wiślanej. II etap budowy drogi wodnej ruszy na początku przyszłego roku. Szefostwo Ministerstwa Infrastruktury poinformowało o tym we wtorek, 22.12.2020 r. w czasie specjalnej konferencji. Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie rozstrzygnięcia przetargu na tę inwestycję.

Przekop Mierzei Wiślanej: Zbudują drogę wodną do portu w Elblągu. Firma już wybrana

– Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski. – Opiewa ona na 574 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą planujemy na początku przyszłego roku, po formalnym zakończeniu procedury przetargowej, rozstrzygnięciu ewentualnych odwołań.

Przekop Mierzei Wiślanej. Jak przebiega budowa? Powstają mosty, gotowy jest bosmanat. Ma już nawet swoją nazwę!

Zaznaczmy, plan II etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany zakłada hydrotechniczną przebudowę koryta rzeki Elbląg, łączącej port w Elblągu i Zalew Wiślany. Jej brzegi mają być umocnione i zyskać zabezpieczenie przeciwpowodziowe. Będzie to wstęp do jej pogłębienia (na III etapie inwestycji) do poziomu umożliwiającego żeglugę jednostek o zanurzeniu do 5 metrów. To łącznie 11 km.

W czasie inwestycji zostanie również wybudowany most zwodzony w miejscowości Nowakowo, wraz z nowym układem komunikacyjnym. Obiekt ten zastąpi obecną przeprawę promową, dość mocno utrudniającą żeglugę.

Dyrektor Piotrzkowski dodał, że w II etapie powstaną, niejako przy okazji, przystanie dla turystyki wodnej przy brzegach rzeki, a na lądzie elementy szlaków pieszo-rowerowych.

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury oraz dyrektor UM w Gdyni zapewnili też, że modernizacja rzeki Elbląg „dotrze” do samego podejścia do portu w Elblągu (wcześniej były co do tego wątpliwości).

– Wydłużyliśmy odcinek rzeki Elbląg, który będzie poddany modernizacji, o 2 km w stosunku do pierwszych założeń. Zapewnimy bezpośredni dostęp do portu, ta droga będzie wykonana w 100 proc. – mówił Wiesław Piotrzkowski.

Będzie przebudowa portu w Elblągu?

Nie zabrakło politycznych odniesień w kwestii modernizacji samego elbląskiego portu. Warto bowiem zaznaczyć, że obecnie ten główny beneficjent całej inwestycji nie byłby w stanie przyjąć statków, dla których przygotowywana jest droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Samorząd miasta, który jest właścicielem portu, podkreśla jednak, że bez rządowego wsparcia (np. powstającego funduszu Małe Porty) obiektu nie będzie w stanie przebudować.

– Modernizacja portu w Elblągu, będącego własnością samorządu, jest osobną kwestią w całym tym przedsięwzięciu – podkreśla wiceminister Gróbarczyk.

– Rząd zrobi wszystko, by zapewnić dostęp do tego portu. To będzie życiowa szansa dla Elbląga. Sądzę, że prezydent tego miasta i marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, a przypomnę że w obu samorządach rządzi koalicja PO i PSL, powinni mocno zaangażować się w inwestycję w port, który będzie przecież przynosił ogromne dochody.

Przekop Mierzei Wiślanej – etapy

Zaznaczmy, budowa szlaku żeglugowego z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany została podzielona na trzy etapy:

  • pierwszym jest budowa przekopu mierzei,
  • drugim udrożnienie rzeki Elbląg,
  • a trzecim, kończącym inwestycję, będzie budowa torów wodnych na Zalewie Wiślanym.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ocenił, że budowa głównego elementu nowego szlaku żeglugowego, czyli przekopu Mierzei Wiślanej jest obecnie zaawansowana w 40 proc. (realizują ją wspólnie Budimex z belgijskim NDI). Dodał, że obecny budżet inwestycji na poziomie 2 mld zł, której koszty w ostatnim roku gwałtownie wzrosły (z 880 mln zł), jest wystarczający do dokończenia prac.

– Przetarg na II etap budowy szlaku żeglugowego przyniósł wręcz oszczędności. Wybrana oferta jest o 40 proc. niższa od zakładanych przez nas wcześniej kosztów – podkreślał Marek Gróbarczyk.

Zaznaczmy, nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, z pominięciem naturalnego przejścia między tymi akwenami (Cieśnina Pilawska jest kontrolowana przez Rosję), ma zapewnić rozwój żeglugi towarowej i turystycznej w polskich, nadzalewowych portach, w tym w największym, w Elblągu. Statki mają popłynąć szlakiem w roku 2022.

– Rząd PiS dotrzymuje słowa i tak będzie w przypadku nowej drogi wodnej, której kanał przez Mierzeję Wiślaną jest częścią – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – To strategiczna inwestycja dla polskiej gospodarki morskiej. Pandemia jej nie zatrzyma, podobnie jak wszystkich, realizowanych obecnie w Polsce budów. Realizując inwestycje drogowe, kolejowe i morskie chronimy miliony miejsc pracy. Polska nie stoi odwrócona plecami do morza, co miało miejsce w czasie rządów naszych poprzedników.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto