Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej nabiera kształtów. Rozpoczęło się betonowanie śluzy, przez którą przechodzić będą statki

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Niemal dobę trwało betonowanie części śluzy przekopu Mierzei Wiślanej. To były pierwsze tego typu prace na budowie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany.

Niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej wykorzystano do budowy części śluzy, przez którą przechodzić będą statki. Zabetonowana została tzw. płyta denna bramy południowej śluzy.

- Betonowanie trwało nieco ponad dobę – mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. – To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy – dodaje Paweł Ciomek.

Według przedstawiciela wykonawcy przekopu mierzei, konsrocjum Besix/NDI, by wykonać całą konstrukcję, potrzeba będzie około 20 000 m sześciennych betonu oraz około 1900 ton stali. W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby "zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy".

Natomiast pierwsze betonowanie na śluzie pozwoli na wykonanie konstrukcji tzw. kieszeni bram śluzy, czyli elementu, w który chować się będą stalowe wrota. Wkrótce będzie można także przystąpić do wykonywania płyty dennej w kanale śluzy.

Zaznaczmy, śluza będzie najwęższą częścią kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (szerokość to 25 m. głębokość 6,50 m.

Wg projektu jest konieczna dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi w warunkach zmiennych stanów wody po obu stronach Mierzei Wiślanej - na Zatoce Gdańskiej i Zalewie Wiślanym. Dodatkowo, śluza będzie pełniła rolę zapory, przeciwdziałającej mieszaniu się wody słonej z Morza Bałtyckiego z wodą słodką Zalewu Wiślanego. Głowy śluzy z obu stron wyposażone będą w podwójne bramy (wrota), które będą przesuwane we wnęki (kieszenie). W konsekwencji ilość wody, która dotrze do Zalewu Wiślanego będzie niewielka a zasolenie będzie niewielkie i wystąpi tylko w wodach tuż przy przekopie.

Według wykonawcy, prace na Mierzei Wiślanej, mimo zimowej aury panującej w lutym, postępowały zgodnie z harmonogramem. Obecnie na budowie kontynuowane jest m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach portu po stronie Zatoki Gdańskiej. Odbywa się produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus, służących zabezpieczeniu falochronów.

W kanale żeglugowym trwa pogrążanie ścianek szczelnych także betonowanie.

Prowadzone są również prace przy obu mostach oraz prace wykończeniowe w budynku kapitanatu. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego, planowane jest dalsza budowa sztucznej wyspy.

Zobacz naszą serię pt. "Pytania o przekop":

Pytania o przekop. W następnych odcinkach:

  • Pytanie 5: Czy rozwinie się żeglarstwo?
  • Pytanie 6: Jak przekop wpłynie na rybołówstwo?
  • Pytanie 7: Czy kanał się zwróci i co zyskamy?

Przekop Mierzei Wiślanej nabiera kształtów. Rozpoczęło się b...

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto