Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej. Podpisano umowę na realizację drugiego etapu budowy

Kamil Kucharski
Kamil Kucharski
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Podpisano umowę między Urzędem Morskim w Gdyni i firmą Budimex na realizację drugiego etapu budowy kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Prace obejmą przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg oraz budowę mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo.

Umowę na realizację drugiego etapu prac podpisano we wtorek 20 kwietnia. Wcześniej informował o tym wiceminister Marek Gróbarczyk. - Bez swobodnego dostępu do Zalewu Wiślanego nie jest możliwa ochrona granicy, ponieważ strona rosyjska kontroluje całość akwenu w zakresie dostępu. Swobodny dostęp spowoduje rozwój gospodarczy, stwarzając możliwości ekonomiczne do rozwoju m.in. portu w Elblągu oraz pozostałych portów Zalewu Wiślanego. Jest to otwarcie się na kierunek wschodni, jeśli chodzi o nową grupę klientów, operatorów, która będzie miała szanse rozwijać się w elbląskim porcie - pisał minister.

- Dzisiaj podpisujemy kolejną ważną umowę, która pozwoli nam na kontynuowanie prac przy drodze wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i Elblągiem. Inwestycja ta jest niezwykle istotna dla przyszłości Polski - powiedział we wtorek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Drugi etap prac na terenie przekopu obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km. Przeprowadzone zostaną prace w zakresie odbudowy brzegów oraz umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km i żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km. W ramach drugiego etapu przeprowadzona zostanie również budowa mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.

- Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu. W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki jednokadłubowe o maksymalnych parametrach 100 m długości, 20 m szerokości i 4,5 m zanurzenia oraz zestawy pchacz plus dwie barki mające 180 m długości i takie same maksymalną szerokość i zanurzenie, jak jednostki jednokadłubowe.

Na zrealizowanie drugiego etapu prac firma Budimex ma 24 miesiące. Jak podaje ministerstwo infrastruktury, wartość podpisanej umowy to około 574 mln złotych.

W marcu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odwiedził teren budowy kanału żeglugowego w Skowronkach. - To szansa dla Warmii, Elbląga i całego regionu. Ktoś powiedział, że przekop jest drogą inwestycją. Można jednak powiedzieć, że kosztuje on tyle, ile wybudowanie około 60 kilometrów drogi ekspresowej. Obecnie w Polsce budujemy ponad tysiąc kilometrów dróg ekspresowej - wskazał minister infrastruktury. - Polskę stać na takie inwestycje. Są one potrzebne, jeśli chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach, to musimy mieć odwagę do realizowania takich przedsięwzięć - mówił wówczas szef resortu.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto