Przekop Mierzei Wiślanej. Pogłębianie ruszyło. Niedługo ostateczne przecięcie mierzei kanałem żeglugowym

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Pod koniec roku nastąpi ostateczne „przecięcie” Mierzei Wiślanej kanałem żeglugowym. – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale, na pewno ułatwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok będzie wyglądała całość przeprawy przez Mierzeję Wiślaną – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
Pod koniec roku nastąpi ostateczne „przecięcie” Mierzei Wiślanej kanałem żeglugowym. – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale, na pewno ułatwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok będzie wyglądała całość przeprawy przez Mierzeję Wiślaną – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Mat. prasowe Besix/NDI
Pod koniec roku nastąpi ostateczne „przecięcie” Mierzei Wiślanej kanałem żeglugowym. – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale, na pewno ułatwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok będzie wyglądała całość przeprawy przez Mierzeję Wiślaną – mówi kpt ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej. Rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego

Rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Prace wykonuje jedna z najnowocześniejszych w Europie pogłębiarek.

Prace pogłębiarskie prowadzone są obecnie w części północnej przyszłego kanału żeglugowego – od Zatoki Gdańskiej. To właśnie od północnej strony wykonawca rozpoczął realizację inwestycji. Wszystko z uwagi na odcinek jedynej drogi prowadzącej przez Mierzeję Wiślaną, wojewódzką trasę 501, który przebiega w okolicach Zalewu Wiślanego, przy południowej części przyszłego kanału. Projektanci założyli, że, by nie zaburzyć dodatkowo i tak utrudnionego ruchu pojazdów, najpierw powstanie most w ciągu „pięćset jedynki”, który będzie przebiegał nad przyszłym kanałem. Dopiero po tej fazie, będzie można zacząć budować południowy fragment przekopu.

Zaznaczmy, w końcu czerwca most południowy został otwarty dla kierowców.

– Dzięki otwarciu frontu robót ziemnych od strony Zalewu Wiślanego, które nastąpiło po przekierowaniu ruchu na most południowy, już niedługo w pełni zobaczymy kształt kanału żeglugowego – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (ta instytucja jest inwestorem przekopu). – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale, na pewno ułatwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok będzie wyglądała całość przeprawy przez Mierzeję Wiślaną.

Pod koniec roku ma dojść do ostatecznego „przecięcia” Mierzei Wiślanej kanałem żeglugowym.

– Rozpoczęliśmy prace pogłębiarskie na kanale żeglugowym. W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę – jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce – mówi Mariusz Sasin, z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop. – W najbliższym czasie planujemy, przy pomocy pogłębiarki, wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego.

Przekop Mierzei Wiślanej. Jakie prace teraz trwają?

Trwają prace przy moście północnym (wykonano już jego konstrukcję stalową). Zaznaczmy, że nad przyszłym kanałem funkcjonować będą dwa mosty dla ruchu kołowego – po to, by komunikacja nie była zaburzona, w momencie gdy przekopem będą przepływały statki.

Postępują także prace na Zatoce Gdańskiej, gdzie powstają falochrony przy wejściu do kanału. Jak tłumaczy Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI (wykonawca przekopu w ramach konsorcjum NDI/Besix), trwają prace narzutowe.

– Prace narzutowe polegają na tym, że układamy rdzeń i warstwę pośrednią pod x-bloki (ciężkie betonowe odlewy – red), co podtrzyma konstrukcję grodzy. W ten sposób przygotowujemy podłoże pod prefabrykaty typu x-blok plus. Prefabrykaty są układane po to, by rozpraszać fale i przejmować ich energię kinetyczną, a w konsekwencji ochraniać narzut przed rozmyciem w przyszłości – tłumaczy Bartosz Zabłocki.

Trwa także budowa sztucznej wyspy (po zakończeniu prac ma być siedliskiem ptactwa), w której gromadzony jest urobek z prac ziemnych na mierzei. Będzie także miejscem, w którym składowany będzie urobek z pogłębiania torów wodnych na Zalewie Wiślanym, które łączyć będą porty z kanałem żeglugowym.

Zaznaczmy, kanał żeglugowy i śluza to kluczowe miejsce dla inwestycji, jaką jest budowa drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. To także pierwszy etap prac całego przedsięwzięcia. W kolejnych przebudowywana będzie rzeka Elbląg, prowadząca od Zalewu Wiślanego do portu w Elblągu. Pogłębiony (miejscami poszerzony) ma być odcinek liczący blisko 10 km.

Powstanie też nowy most zwodzony w miejscowości Nowakowo, w miejscu obecnej, stałej przeprawy pontonowej.

Ostatnim etapem budowy drogi wodnej będzie wykonanie torów wodnych na bardzo płytkim Zalewie Wiślanym, by mogły po nim poruszać się statki.

Koszt całości, według rządowych szacunków z ubiegłego roku, to 2 mld zł.

– Ostatnio mieliśmy do czynienia z wysokimi temperaturami, co sprzyjało burzom, szkwałom, a to utrudniało pracę. W tym czasie wykonywaliśmy zadania na lądzie, dlatego możemy powiedzieć, że w dalszym ciągu idziemy zgodnie z harmonogramem – mówi Bartosz Zabłocki.

– Prace na Przekopie Mierzei Wiślanej idą zgodnie z harmonogramem. Pierwsze jednostki przepłyną przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r. – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie