Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej powstaje, a w Brukseli szykują pozew

Redakcja
Prace przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej
Prace przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej Materiały prasowe NDI/Besix
Urząd Morski w Gdyni i firma budująca przekop Mierzei Wiślanej chwalą się postępami na placu budowy. Tymczasem Komisja Europejska ma przygotowywać pozew do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie tej inwestycji - dowiedzieli się reporterzy radia RMF FM.

Przekop Mierzi Wiślanej. Stan prac

- W lutym zacznie powstawać nabrzeże południowe (rozładunkowe), połączeniowe oraz część nabrzeża kanału żeglugowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/ Besix, które realizuje budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. - Całość tego obiektu przeznaczona będzie na potrzeby dostaw drogą morską materiałów budowlanych. Chcemy zminimalizować przewożenie materiałów lądem.

Przekop Mierzi Wiślanej. Za i przeciw budowie

Zaznaczmy, prace przy przekopie (oficjalna nazwa wieloletniego programu brzmi „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”) trwają od grudnia 2019 r.

**

**

- Najpierw teren budowy kanału w tzw. Nowym Świecie na Mierzei Wiślanej został ogrodzony. Na teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych. Wśród pozostałości po II wojnie światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także zaplecze, czyli biura budowy - informuje Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego, instytucji która na zlecenie rządu przygotowała inwestycję i ją prowadzi.

Mierzeja Wiślana. Trwają prace porządkujące miejsce inwestycji

Obecnie trwają prace porządkowe oraz przygotowawcze, związane z wykonaniem nabrzeża rozładunkowego, zlokalizowanego w części morskiej przekopu. Rozpoczęły się dostawy materiałów na potrzeby wykonania nabrzeża.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski podkreśla, że organizacja ruchu podczas budowy jest sprawą bardzo istotną.

- Przyświecają nam dwa kluczowe założenia, a mianowicie maksymalizacja transportu materiałów budowlanych drogą wodną oraz minimalizacja utrudnień w sezonie letnim (Mierzeja Wiślana jest popularnym regionem turystycznym, przez który prowadzi jedna, wąska droga - red.) - podkreśla Wiesław Piotrzkowski.

Przygotowawcze prace ziemne na terenie przekopu potrwają jeszcze kilka miesięcy.

Przekop Mierzi Wiślanej. Pozew do Trybunału Sprawiedliwości?

Tymczasem pozew w sprawie inwestycji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej szykuje Komisja Europejska - wynika z informacji stacji RMF FM. Problemem wg KE jest specustawa, na mocy której budowany jest kanał żeglugowy. Warto bowiem zwrócić uwagę, że teren Mierzei Wiślanej i akwen Zalewu Wiślanego są chronione unijnym programem środowiskowym Natura 2000. By móc na nim budować, konieczne jest wypełnienie zakładanych unijnych prawem procedur. KE już niemal rok temu zwracała uwagę, że Polska przy przekopie ich nie spełniła. Przy specustawie chociażby ograniczone są procedury odwoławcze ws. decyzji środowiskowych. KE uważa też, że podważona jest zasada społecznych konsultacji tych decyzji - informuje RMF FM.

W sprawie przekopu odbywały się w ciągu roku rozmowy między KE i polskim rządem. Z Brukseli płynęły głosy, by Polska usunęła prawne braki. Rząd Mateusza Morawieckiego próbował, bezskutecznie, rozwiewać wątpliwości KE. Prace przy budowie trwały, mimo że KE prosiła o ich wstrzymanie do czasu uzyskania porozumienia. Stąd zapewne pozew do TSUE.

Co istotne, KE nie twierdziła nigdy, że przekopu Mierzei Wiślanej nie należy budować, nie podważała sensu inwestycji. Problemem były jedynie aspekty prawne. Dlatego nawet przegrana Polski przed TSUE nie będzie oznaczała, że budowa kanału zostanie wstrzymana - konkludują w RMF FM.

Inwestycja I etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Powstanie nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Przekop Mierzei Wiślanej powstaje, a w Brukseli szykują pozew - Dziennik Bałtycki

Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto