Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej w styczniowej scenerii. Budowlańcy wykorzystują unikalne technologie i okna pogodowe

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Materiały prasowe Besix/NDI
Unikalna technologia ma być wykorzystana do umocnienia falochronów przy przekopie Mierzei Wiślanej. Budowa jest realizowana mimo zimowych warunków. Firma zapowiada kolejne etapy prac przy przekopie w najbliższych tygodniach. - Korzystamy z każdego okna pogodowego umożliwiającego budowę – kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Tzw. x-blokami umocnione będą falochrony, które będą osłaniać wejście do kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, na Zatoce Gdańskiej. Zainstalowane już pierwsze elementy. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Unikalna technologia

- Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix, realizującego budowę przekopu mierzei. - Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie.

Również po stronie wylotu kanału żeglugowego na Zatokę Gdańską sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy. To właśnie tu w ciągu najbliższych tygodni docierać mają transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który posłuży do umacniania brzegów kanału żeglugowego.

Postępują także prace konstrukcyjne śluzy przyszłego kanału (trwa palowanie). Wg konsorcjum realizującego budowę, przy samym przekopie zrealizowano już 1,947 mln m sześc. wykopów i 130 tys. m sześc. nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m sześc, wykopów poniżej poziomu morza.

W ponad 80 proc. ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Co w planach?

Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55 proc. prac.

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-bloków i budowa falochronów. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy.

- Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Od połowy zeszłego roku wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto