Koncept i historia kampanii
Rowerowy Maj po raz pierwszy odbył się w Gdańsku w 2014 r. Cel był prosty: zachęcać dzieci do ruchu i aktywności, promować zdrowy tryb życia i ekologiczną komunikację, zapobiegać otyłości i innym chorobom cywilizacyjnym. Magnesem miała być forma tej promocji, łącząca elementy zabawy, rywalizacji i edukacji. Pierwsza edycja akcji wypadła dość skromnie - wzięło w niej udział 1703 uczestników. Ale już rok później, w 2015, było ich 11375, czyli 60% uczniów gdańskich podstawówek. Stało się jasne, że kampania jest strzałem w dziesiątkę, że warto ją rozwijać i rozpowszechniać również w innych miastach.
Benefity i nagrody
Udział w kampanii Rowerowy Maj ma same zalety, nie tylko dla uczestników, ale również dla szkół, przedszkoli i miast.
Najwięcej korzystają oczywiście aktywni uczniowie i przedszkolaki. Dzięki codziennym aktywnym dojazdom na lekcje zaczynają dzień od ruchu fizycznego, co jest uznawane za metodę zwiększenia efektywności nauki i poprawy koncentracji. Są bardziej aktywni i uśmiechnięci, a ich motywacja, aby nie opuścić ani dnia nauki zdecydowanie wzrasta. Aktywne dzieciństwo to podstawa zdrowia, pozwala wzmocnić organizm, zwiększyć sprawność i odporność dziecka. Dzięki samodzielnym lub wspólnym z rodzicami i rówieśnikami dojazdom uczniowie stają się bardziej pewni siebie i samodzielni, lepiej poznają swoją okolicę oraz nabywają i utrwalą znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach poprzez własną praktykę. Rower, czy hulajnoga okazują się być równie skutecznym, a zarazem o wiele bardziej atrakcyjnym środkiem transportu do szkoły, przedszkola czy domu.
Rowerowy Maj uczy poprzez zabawę, a zdrowa rywalizacja i zasada „fair play” to nieodłączne elementy tej kampanii. Każda aktywne podróż do szkoły zwiększa szansę na zdobycie nagrody indywidualnej, jak i klasowej. Dążenie do wspólnego celu zacieśnia relacje między uczniami, wzmacnia koleżeństwo i umiejętności pracy zespołowej. Tytuł najbardziej rowerowej klasy w szkole przynosi dużo satysfakcji i gwarancję dobrej zabawy w postaci wspólnego wyjścia do kina, aquaparku, kręgielni, czy parku linowego. Z Rowerowego Maja korzystają również uczestniczące w kampanii szkoły i przedszkola. Zazwyczaj mogą liczyć na wsparcie w postaci dodatkowych stojaków rowerowych od samorządu, a te najbardziej aktywne na szansę zdobycia cennych nagród rzeczowych, czy finansowych. Wiele organizatorów wspomaga szkoły oferując warsztaty, dodatkowe lekcje jazdy rowerem w ruchu ulicznym, czy serwis rowerowy dla uczniów i nauczycieli.
Dla miast kampania jest doskonałym narzędziem promocji infrastruktury rowerowej, zrównoważonego transportu, a także skutecznym sposobem na walkę z porannymi korkami , w których coraz większy udział mają rodzice odwożący dzieci do szkoły, czy przedszkola. Aby poznać cała gamę korzyści płynących z udziału w Kampanii wystarczy dołączyć do kolejnej edycji Rowerowego Maja.
Wiosenne problemy skórne. Jak sobie z nimi radzić?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?