Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrota sztormowe na Tudze zostaną zbudowane. Jest gotowa dokumentacja projektowa [WIZUALIZACJA]

Jagoda Bilicka
Jagoda Bilicka
Wizualizacja wrót sztormowych - widok z lewego brzegu, od górnej wody.
Wizualizacja wrót sztormowych - widok z lewego brzegu, od górnej wody. materiały prasowe RZGW Gdańsk/Tomasz Chudzyński
Głównym celem inwestycji „ Budowa wrót sztormowych na rzece Tudze” jest ochrona Nowego Dworu Gdańskiego przed powodzią pochodzącą od wezbrań sztormowych z Zalewu Wiślanego (tzw. powodzią cofkową). Realizacja tej inwestycji zmniejszy zagrożenie powodziowe na terenie Nowego Dworu Gdańskiego oraz na obszarach przyległych do koryta rzeki Tugi. Planowane do wykonania wrota sztormowe zlokalizowane będą w ujściowym odcinku rzeki Tugi do Szkarpawy, na terenie gminy Stegna, w powiecie nowodworskim.

Zagrożenia dla Nowego Dworu Gdańskiego

Nowy Dwór Gdański położony jest w sercu Żuław Wiślanych w delcie Wisły, na terenie charakteryzującym się rozległą depresją. Ze względu na swoje położenie należy do najbardziej zagrożonych powodzią obszarów Polski. Zagrożenie to generowane jest bezpośrednio od strony Zalewu Wiślanego jak również os strony rzeki Tugi. Przy silnych wiatrach północnych lub północno – wschodnich wezbrane wody Bałtyku wpychane są do Zalewu Wiślanego i rzek żuławskich ( w tym Tugi), wywołując zjawisko tzw. cofki, a w konsekwencji stwarzają zagrożenie powodziowe dla terenów położonych wzdłuż koryt rzecznych.
Zagrożenia powodziowe od strony rzeki Tugi dotyczą w szczególności odcinków nieobwałowanych. Bezpośrednio zagrożone są tereny nadrzeczne z zabudową mieszkaniową położone pomiędzy linią brzegową Tugi a drogami przebiegającymi na nasypach o wyższych poziomach od terenów przyległych. Miejsca te podlegają cyklicznym podtopieniom.

Zakres inwestycji :

- budowę wrót sztormowych z infrastrukturą towarzyszącą;
- przebudowę wałów w rejonie inwestycji, wykonanie placu manewrowego,zjazdów i wjazdów wałowych oraz odcinka drogi przywałowej;
- budowę budowli przerzutowej ( tzw. przelewu bocznego) do kanału Pryżnik, zlokalizowanej na lewym brzegu rzeki Tugi;
- budowę nowego odcinka kanału Pryżnik łączącego wylot budowli przerzutowej z istniejącym odcinkiem koryta kanału;
- przebudowę kanału Pryżnik na odcinku ok.2500 m, w skład której wchodzić będzie m.in.: przebudowa istniejących przepustów, oczyszczenie dna i skarp koryta kanału, jego konserwacja oraz lokalne odmulenie i profilacja koryta oraz terenów przyległych;
- wykonanie dojazdu ekspoatacyjnego od drogi wojewódzkiej nr 502 do projektowanego obiektu wzdłuż koryta kanału Pryżnik.

Wrota sztormowe

Wrota zaprojektowano tak, aby spełniały warunki dla klasy 1b śródlądowych dróg wodnych.Budowla wyposażona będzie w układ sygnalizacyjny zamknięcie/otwarcie wrót oraz odpowiednie znaki żeglugowe, co pozwoli wykorzystać i zachować walory turystyczne rzeki Tugi (Pętla Żuławska, szlak rekreacyjny).
Wrota sztormowe zostaną wykonane w postaci monolitycznej konstrukcji żelbetonowej z zamknięciami ruchomymi. Planuje się trzyprzęsłową budowlę z dwoma światłami i zamknięciami w formie wrót sztormowych pracujących w płaszczyźnie poziomej o szerokości 6,5 m każde oraz jednym świetle z zamknięciem płaskim w postaci zasuwy stalowej , dwudzielnej o świetle 3,0 m.
Mechanizmy wrót będą umożliwiały sterowanie zamknięciami zarówno w trybie automatycznym, jak i ręcznym. Technologia wykonania wrót została dobrana w sposób gwarantujący funkcjonalność i estetykę oraz ograniczenie do niezbędnego minimum ingerencję w środowisko naturalne.

Podstawowe parametry budowli

- światło wrót sztormowych 2x 6,5 m
- rzędna progu świateł wrót – 3,00 m npm
- światło boczne 3,0 m
- rzędna progu światła bocznego – 2,00 m npm
- rzędna góry konstrukcji 2,45 m npm

Głównym miejscem obsługi obiektu będzie plac manewrowy usytuowany na lewy brzegu rzeki Tugi ( w tym celu poszerzony zostanie korpus wału przeciwpowodziowego). Dojazd, na potrzeby obsługi, odbywał się będzie po projektowanej drodze technologicznej, zlokalizowanej wzdłuż kanału Pryżnik, z dojazdem drogą wojewódzką nr 502.
W obrębie placu manewrowego zaprojektowano budynek obsługi wraz z niezbędnym uzbrojeniem terenu. Obiekt zostanie wyposażony w system monitoringu wizyjnego i podłączony do Systemu Monitoringu Ryzyka Powodziowego RZGW w Gdańsku.

Budowla przerzutowa

W normalnych warunkach wrota sztormowe będą stale otwarte, a cały przepływ wód rzeki Tugi zostanie przeprowadzony przez budowlę.
W momencie zamknięcia wrót sztormowych, a tym samym zamknięcia odcinka ujściowego rzeki Tugi do Szkarpawy, przewiduje się możliwość odprowadzenia nadmiaru naturalnego przepływu wód rzeki Tugi do kanału Pryżnik i dalej prze koryto Linawy do przepompowni Chłodniewo. W tym celu, na lewym brzegu Tugi zaprojektowano budowlę przerzutową ( przelew boczny)
Wody Tugi wpadające prze przelewy będą przeprowadzane pod korpusem wału i drogi przywałowej do koryta kanału Pryżnik przewodem o przekroju prostokątnym.

Informacje końcowe

Zadanie „Budowa Wrót Sztormowych na Rzece Tudze” realizowane jest w ramach projektu pn „ Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020/
Planowany termin realizacji inwestycji to czerwiec 2021 r.
Koszt dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych oraz sprawowaniem nadzoru autorskiego – 356 700 zł. Budżet inwestycji – 26 mln.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto