Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zniszczona droga wojewódzka nr 501. Samorządy podpisały porozumienie w sprawie napraw i ograniczenia transportu na przekop Mierzei Wiślanej

Patryk Philipp
Patryk Philipp
Stan drogi wojewódzkiej nr 501 pogarsza się z każdym dniem. Winny jest ciężki transport materiałów na teren przekopu Mierzei Wiślanej. Z inicjatywy wójta gminy Sztutowo zorganizowano spotkanie, na którym podpisano porozumienie służące poprawie jakości ww. drogi. Mieszkańcy Mierzei Wiślanej zapowiadają, że jeśli porozumienie nie przyniesie skutków, spróbują zablokować drogę dojazdową na teren przekopu.

Transport materiałów budowlanych na teren przekopu Mierzei Wiślanej, mimo początkowych zapewnień o przekierowaniu jego części na drogę morską, niemal w całości przebiega drogą wojewódzką nr 501. Ciężki transport nie tylko wyniszcza nawierzchnię, ale również uszkadza fasady przydrożnych budynków. Niezadowolenie mieszkańców Mierzei stopniowo narasta, zaczęły pojawiać się także groźby zablokowania drogi dojazdowej. Z inicjatywy wójta gmina Sztutowo Roberta Zielińskiego 4 marca zorganizowano spotkanie pomiędzy przedstawicielami mieszkańców a poszczególnymi instytucjami.

- Zarówno my jako gmina, jak i mieszkańcy jesteśmy bardzo zdeterminowani, by wypracować porozumienie, które pozwoli nam zadbać o nawierzchnię drogi 501. Ciężki transport ma druzgoczący wpływ nie tylko na stan samej drogi, mieszkańcy uskarżają się na zniszczenia dotykające ich własne domy. Musimy znaleźć jakieś wspólne rozwiązanie, które pozwoli przywrócić mieszkańcom naszej gminy spokój

- zapowiadał jeszcze przed ustaleniami wójt Zieliński.

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Przedsiębiorstwa Budowlanego NDI – wykonawcy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, przedstawiciel Urzędu Morskiego w Gdyni, pełnomocnik Marszałka Województwa Pomorskiego, Burmistrz Krynicy Morskiej, Wójt Gminy Sztutowo, Wójt Gminy Stegna, przedstawiciele Rady Gminy Sztutowo, sołtys wsi Sztutowo oraz przedstawiciele mieszkańców gminy Stegna i Sztutowo.

Zapis spotkania:

Jednym z największych zarzutów wobec całego przedsięwzięcia jest niewypełnianie początkowych założeń, w ramach których część transportu materiałów przebiegać miała drogą morską.

- Niestety do dnia dzisiejszego na teren przekopu Mierzei Wiślanej przypłynęły tylko dwa statki z kamieniem na budowę reszta transportu odbywa się drogą wojewódzką. Mieszkańcy Mierzei i Gminy Sztutowo odczuwają skutki tego transportu. Zniszczona droga nr 501, pęknięcia domów, duże natężenie ruchu to problemy, z którymi muszą się mierzyć mieszkańcy Mierzei Wiślanej. Udało się nam doprowadzić do podpisania wspólnego porozumienia, w którym każdy z uczestników spotkania zobligował się do wykonania działań

- tak spotkanie podsumował wójt Zieliński. Zapowiedział także, że nie jest to ostatnie spotkanie w tej sprawie.

O planach remontowych w najbliższej przyszłości wypowiedziała się Anna Brzezińska-Michałejko z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

- Zarząd zdaje sobie sprawę z sytuacji na drodze wojewódzkiej nr 501, ze stanu nawierzchni, który jest zły. Planujemy rozpocząć wykonywanie remontów cząstkowych, będą przeprowadzone szybciej niż planowaliśmy to zrobić. Chcemy to rozpocząć od połowy miesiąca jeśli tylko warunki pogodowe na to pozwolą. Przebudowywany będzie też odcinek od Krynicy Morskiej do przekopu ok 2 kilometrów. Nie ma planów związanych z przebudowa bądź remontu drogi od Mikoszewa do przekopu z uwagi na to, ze nie posiadamy środków na wykonanie tego zadania

- tłumaczy przedstawicielka ZDW w Gdańsku.

W ramach podpisanego porozumienia uczestnicy spotkania zobowiązali się także do:

  1. Gmina Krynica Morska, Stegna oraz Sztutowo wystąpią do marszałka województwa pomorskiego o ograniczenie prędkości na odcinku drogi 501. W obszarze zabudowanym ma być to nie więcej niż 30 km/h, w obszarze niezabudowanych 60 km/h
  2. Nadmorskie samorządy wystąpią również do Urzędu Morskiego o zmianę organizacji transportu materiałów budowlanych. Pojazdy docelowo powinny jeździć pojedynczo, a nie jak do tej pory w konwojach. Starania mają dotyczyć również ograniczenia liczby pojazdów w ciągu doby oraz przekwalifikowania części transportu na drogę wodną.
  3. Gminy wystąpią także to Zarządu Dróg Wojewódzkich z wnioskiem o powołanie zespołu ds. roszczeń oraz stałego monitorowania stanu drogi wojewódzkiej nr 501.
  4. Zarząd Dróg Wojewódzkich przystąpi do wykonywania remontów cząstkowych.
  5. Zarząd Dróg Wojewódzkich wystąpi do Ministra Infrastruktury Drogowej o udzielenie pomocy finansowej na kompleksowy remont drogi
  6. Baza materiałowa w Stegnie zostanie lepiej doposażona, by w przyszłości móc lepiej realizować bieżące remonty i naprawy.
  7. Firma NDI zadeklarowała, że wszystkie samochody transportowe poruszać będą się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  8. Wykonawca przekopu zadeklarował również, że w ramach kontraktu będzie utrzymywał drogę na przekazanym mu odcinku w należytym porządku.

Jeśli podpisane porozumienie nie przyniesie skutków mieszkańcy Mierzei Wiślanej zapowiedzieli blokadę drogi na przekop Mierzei Wiślanej.

Zniszczona droga wojewódzka nr 501. Samorządy podpisały poro...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto