Nowy Dwór Gdański. Tym razem temat debaty brzmiał „Internet – morze możliwości dla kultury i nauki”. Został on wylosowany spośród kilku innych. Zanim rozpoczęto dyskusję uczniowie rozlosowali, zgodnie z założeniami debat oksfordzkich zespoły, w których mieli wystąpić na oficjalnej debacie. Podczas ich trwania jedna ze stron jest tzw. propozycją, natomiast przeciwnicy to opozycja.
Uczniowie mieli tylko kilka minut, aby opowiedzieć się za przedstawioną w temacie tezą lub ją odrzucić. Argumenty jakie w ciągu zaledwie kilku godzin przygotowali nasi uczniowie były niezwykle trafne.
Po wystąpieniu każdego z uczestników przyszedł czas na głosy z sali. Jedną z osób wypowiadających się była m.in. Wioletta Przyborowska, dyrektor Zespołu Szkół nr 2. W trakcie dwuminutowego wystąpienia zwróciła uwagę na niezwykłe szanse jakie płyną dla młodzieży z umiejętnego korzystania z internetu.
Ostatni głos jednak należał do młodzieży. Każda ze stron przygotowała mowę końcową, która była ostatnią szansą na przeciągnięcie publiczności na swoją stronę. Lepiej wykorzystała ją tzw. opozycja, która po głosowaniu przeciągnęła na swoją stronę 7 osób. Dzięki czemu odniosła zwycięstwo w debacie.
Projekt „Debatować po oksfordzku”, realizowany przez m.in. tczewską Fundację Pokolenia, to idea warsztatów, które wśród młodzieży szkolnej mają promować sztukę prowadzenia debat w tym jednym z najtrudniejszych z stylów dyskusji publicznej.
W trakcie warsztatów prowadzonych przez Marzenę Bernacką-Basek (ZS nr 1), Artura Rajkowskiego (Fundacja Pokolenia) i Łukasza Kępskiego ( ZS nr 2) młodzież z naszej szkoły miała okazję nie tylko dowiedzieć się czym są debaty oksfordzkie, ale również zgłębiała tajniki poprawnego wypowiadania się, budowania argumentów, a także reagowania na stres w trakcie wystąpień publicznych.
Wspólnie z trenerami opracowała portret dobrego mówcy, który potem posłużył wszystkim biorącym udział w projekcie jako narzędzie pracy nad własnymi przemówieniami. Najtrudniejszym momentem całych warsztatów, jak podkreślali uczniowie był występ przed kamerą z próbnym przemówieniem. Stres towarzyszący temu wydarzeniu, a także umiejętne wyciągniecie wniosków z filmików w ocenie trenerów i uczniów miało ich tylko wzmocnić przed ostatecznym działaniem w ramach projektu, a mianowicie samą debatą.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?