Żuławska kolejka to niewątpliwie ogromna atrakcja turystyczna nie tylko na Żuławach i Mierzei Wiślanej, ale również w całym regionie. To jedyna tego typu kolej na terenie Pomorza. Podpisana umowa, dzięki unijnemu dofinansowaniu, pozwoli na opracowanie dokumentacji, która otworzy drogę do rewitalizacji Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Żuławska Kolej Dojazdowa
Lata osiemdziesiąte ubiegłego wieku to czas, kiedy kilka czynników spowodowało spadek znaczenia kolei dojazdowych w gospodarce. Kolej wąskotorowa wcześniej intensywnie wykorzystywana w przewozach towarów, zwłaszcza buraków, oraz zapewniająca dojazd do pracy czy szkoły, stała się nieefektywna.
W 1996 roku zawieszono połączenia pasażerskie w całej sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych i był to ostatni rok kiedy na trasę wyjechały pociągi towarowe w ramach jesiennej kampanii buraczanej.
Po kilku latach dzięki działaniom Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych udało się przywrócić w sezonie letnim kursy na trasie Nowy Dwór Gdański – Stegna oraz Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo.
Dokumentacja projektu sfinansowana jest ze środków europejskich. Dzięki tej dokumentacji będziemy mogli realizować kolejny etap modernizacji, który dziś szacujemy na 60 – 80 mln. Główny cel jest taki, aby kolejkę wąskotorową traktować nie tylko jako atrakcję turystyczną, ale również jako ważny element sieci transportowej regionu – poinformował Marszałek Mieczysław Struk.
Inwentaryzacja tras kolejowych
Wykonawca szczegółowo zinwentaryzuje kolejowe trasy, a eksperci przygotują studium wykonalności, które pokaże zakres niezbędnych do wykonania prac oraz ich koszt. Inwestor sporządzi także raport oddziaływania na środowisko.
Ten projekt to przejście z XIX do XXI wieku. Zupełnie nowe spojrzenie na układ komunikacyjny. Przechodzimy z epoki pary i prędkości 20-40 km/h do nowych ogniw napędowych zapewniających prędkości 80 km/h. Tak jeżdżą wąskotorówki w Austrii, Czechach i Szwajcarii Warto, aby Żuławy dostały najnowocześniejszy środek transportu o wysokim komforcie podróży. Jednym z elementów studium jest też sprawdzenie możliwości rozwoju sieci ŻKD. To np. wjazd pociągiem na wał wiślany w Mikoszewie, czy przeprowadzenie kolei przez Stegnę i Sztutowo bliżej plaży – podkreślał Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, które odpowiada za ŻKD.
Projekt w liczbach
Dokumentacja obejmie 34 km linii kolejowych.
- Całkowita wartość projektu to 1,2 mln zł.
- Z czego 1 milion zł. stanowić będzie dofinansowanie ze środków unijnych – Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
- Dokumentacja będzie gotowa do sierpnia 2023
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?