Historia na Żuławach.Tuga wpłynęła na rozwój miasta, rozwijał się przemysł i rekreacja

Jagoda Bilicka
Jagoda Bilicka
Udostępnij:
W czasach Tiegenhof atrakcją były kursy statków po Tudze. Statek był przez wieki bardzo dogodnym środkiem transportu na Żuławach. Z przystani położonej obok gospody Zum Tannenbaum można było popłynąć do Gdańska. W niedzielę urządzano wycieczki Brunhilde — tak nazywał się statek, który kursował wówczas do Kahlberg (Krynica Morska).

Najstarsza nazwa rzeki - Tuya pojawiająca się w 1247 roku jest pochodzenia pruskiego. Tuga pochodzi od skrzyżowania tej nazwy z niemiecką Tiege i pojawia się w XIX wieku. W 1593 roku miasto Nowy Staw otrzymało przywilej wyłączności eksploatacji drogi wodnej Świętej i Tugi wraz z prawem usuwania przeszkód wodnych.

Już wtedy transportowano droga wodną (a zimą po lodzie) miejscowe produkty do Gdańska, Elbląga i Królewca.

W 1865 roku uregulowano rzekę powyżej Nowego Dworu Gdańskiego, a w latach 1893 - 1896 pozostałe odcinki.
W latach 1845 - 1920 dolny odcinek rzeki był częścią Kanału Wiślano-Zalewowego, który pełnił rolę transportową w zastępstwie zamulonej wówczas Szkarpawy.

Spis treści

Brunhildą do Kahlberg

W czasach Tiegenhof atrakcją były kursy statków po Tudze. Statek był przez wieki bardzo dogodnym środkiem transportu na Żuławach. Z przystani położonej obok gospody Zum Tannenbaum można było popłynąć do Gdańska. W niedzielę urządzano wycieczki Brunhilde - tak nazywał się statek, który kursował wówczas do Kahlberg (Krynica Morska).

Tradycje wioślarskie w Tiegenhof

Ciekawą tradycję posiadało towarzystwo wioślarskie Ruder - Verein Tiegenhof (RVT ), które powstało w roku 1920 (lub 1921) Pierwsze regaty wyścigowe odbyły się w 1922 na rzece Linawie. Szkolny klub wioślarski istniał także przy nowodworskim gimnazjum.

Rozwój miasta wokół rzeki

W okresie międzywojenny miasteczko rozwijało się dzięki swojemu położeniu nad rzeką. Po przejściu wielkiego kryzysu lat dwudziestych wzrasta wielkość handlu zbożem, o czym świadczy ilość wypływających barek po 1928 r. z Tiegenhof.
Niezły interes stanowiło prowadzenie hoteli i zajazdów wybudowanych w pobliżu rzeki. W mieście działały dwa tartaki, do których drewno, sprowadzane z Polski, dostarczano rzeką. Nad Tugą pobudowano spichlerze do przechowywania zboża. Nad rzeką była również cukrownia i młyn.

Swój dynamiczny rozwój w okresie międzywojennym miasteczko zawdzięcza właśnie swojemu położeniu na Tugą oraz umiejętnemu wykorzystaniu i eksploatacji rzeki jako arterii komunikacyjnej o znaczeniu gospodarczym i rekreacyjnym.

Dziewczyny w bikini i w szkole. Rolnicy i żuławskie pola. La...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec tygodnia pod znakiem rekordowych temperatur

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie